יום שלישי, 16 בדצמבר 2014

מלך פילוסוף - אפלטון


מושג המלך פילוסוף מובא במסגרת הפילוסופיה המדינית של אפלטון, פילוסופיה בה שזורים בצורה זו או אחרת כל תפיסותיהם של סוקרטס \ אפלטון, הרי על מנת להגדיר את היסודות עליהם תיבנה מדינה, ולא סתם מדינה אלא מדינת צדק, יש צורך במלוא כוחה ותובנותיה של משנת אפלטון, שכן כיצד תיבנה מדינה בלי שנדע מה קיים וכיצד ניתן לדעת אותו, כיצד תקום מדינת צדק בלא שנדע מהו צדק, כיצד תהייה מדינה טובה בלא שנדע מהו טוב וכיצד נדע מי ינהיג את המדינה בלא שנדע מי הוא האדם הבקיא בנושאים אלו, והנה מושג המלך פילוסוף מייצג אדם הבקיא בתחומים אלו ובחוכמת השלטון, שליט אוהב חוכמה היכול להנהיג ולממש את האידיאל של מדינת צדק, הרי מי הם האנשים שיעמדו בראש מדינת הצדק, האנשים בהם תבוא לידי ביטוי תפיסתו המדינית של אפלטון? אלו הם הפילוסופים, אוהבי החוכמה "או שהפילוסופים ימלכו במדינות, או שהנקראים עכשיו מלכים ושליטים יעסקו בפילוסופיה עיסוק כן וכדי הצורך [...] אם לא יהיה כדבר הזה [...] לא יתכן שום קץ [..] לפורענויות שבמדינות" (ליבס ב, עמ' 365). כאמור, אפלטון מדבר על מדינת צדק ולדידו צדק הנו בהגדרה דבר טוב, כלומר ממהות הצדק להיות דבר טוב. מכאן, כפי שנוהג אפלטון בכל כתביו, נדרשת הגדרה, הבנה וידיעה של מושג הטוב "כשאין יודעים על דברים צודקים ונאים, מאיזו בחינה טובים הם, הרי שאין להם לדברים הללו שומר בעל ערך [...] והרי תיקון סדרי משטרנו יהיה מושלם, כשישגיח עליו שומר הבקי בדברים הללו" (ליבס ב, עמ' 411), לידיעת הטוב חשיבות עליונה בחיי האדם ולכן על מנהיגי המדינה להכיר את הטוב, את אידאת הטוב, וכאמור האנשים המתקרבים להבנת אידאת הטוב ביותר הנם הפילוסופים, האנשים העוסקים בהגות, האנשים האוהבים את החוכמה. וכך המלך פילוסוף הנו אותו פילוסוף המנהיג את מדינת הצדק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה