יום רביעי, 12 בנובמבר 2014

בין אומנות למלאכה - קולינגווד


קולינגווד גורס שאחת הפעילויות שנקראת בשגגה, אומנות, הנה המלאכה. יתכן ונוהג זה הנו ירושה ממשנתם של אפלטון ואריסטו, הראו בבעלי מלאכה אמנים, אך מכל מקום, קולינגווד מוצא שיש להבדיל בין מלאכה לאומנות אמיתית, "art proper" בלשונו. המושג מלאכה מדגים, לרוב, שישה מאפיינים, ומושג המכיל כמה שפחות ממאפיינים אלו, סביר יותר שלא להגדירו כמלאכה. המאפיינים: (1) במלאכה מבחינים בין אמצעי לתכלית, (2) בין תכנון לביצוע, (3) בתכנון, התכלית קודמת לאמצעי ובביצוע ההפך, (3) מבחינים בין חומר הגלם למוצר המוגמר, (5) היות הבחנה בין חומר לצורה, (6) ובין המלאכות מתקיימות שלוש סוגי היררכיה. מהות האומנות אינה מצויה במושגים אלו, ולהבדיל, מהות המלאכה כן.
כאשר קולינגווד ציין את הניגוד בין מלאכה לאומנות לא הייתה כוונתו לכך שבאומנות לעולם לא ניתן למצוא מאפיינים של מלאכה, אלא שלא ניתן להגדיר אומנות ע"י מאפיינים אלא, כלומר שששת המאפיינים הללו אינם תנאים הכרחיים ומספיקים להגדרת יצירת אומנות, בנוסף, היות דבר מה מוצר מלאכה, אינו קשור במהומה להיותו יצירת אומנות. הבחנה זו מכוונת אותנו לחפש את ההגדרה ותהליך היצירה של אומנות במקום אחר. קולינגווד רואה ביצירה דבר מה הבעתי הנמצא בנפשו של האמן, ואת המושא החומרי כהחצנה של ה “art proper”, כלומר המושא, יצירת האומנות, הנו מחשבתי, רוחני, וניתן לראות מחשבות אלו כהבעה דמיונית של רגש. טרם תהליך היצירה הנפשי, פנימי, האמן מכיל רגש גולמי, לא מובן במלואו, דמיון והבעה משמשים ככלים במסגרת תהליך בו האמן מעבד את הרגש ועומד על מהותו, למעשה תהליך בו יוצר האמן את יצירת האומנות. קולניגווד מדגיש את ההבדל בין הבעה ותיאור, בעוד תיאור משמש בעיקר לתייג רגש להיותו כזה או אחר, הרי הבעה מבטאת וחושפת את התכונות המיוחדות של הרגש, את המאפיינים המהותיים של הרגש, התכונות ההופכות את הרגש למה שהוא. כך יוצא שהבעה כרוכה בידיעת והבנת הרגש, כאשר הכושר השכלי המשמש בתהליך הנו הדמיון, המאפשר חשיבה יצירתית המחוללת את ההבעה, וזהו מהות תהליך היצירה של האמן.
קולינגווד מסיק שיצירת אומנות הנה המצב הנפשי, ההבעתי של האמן, והמושאים החומריים הנם ביטויים גשמיים של היצירה האמתית. ומיהו אמן גדול, לדעת קולינגווד? אמן גדול הוא זה המסוגל לעצב החצנות אלו (ציור, מוסיקה, פיסול וכל סוג של יצירה) בצורה הגורמת לצופה, במהלך החוויה האסתטית, לשחזר את המצב הנפשי הראשוני של האמן, וכך למעשה ליצור מחדש את יצירת האומנות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה