יום שבת, 8 בנובמבר 2014

ניטשה - 'גניאלוגיה של המוסר' בקצרה, וביקורת סארטר





מרד העבדים בשדה המוסר פותח בכך, שהרסנטימנט [התרעומת] עצמו הופך להיות כוח יוצר
ומוליד ערכים: הוא הרסנטימנט של בני-אדם שכאלה, שהתגובה הנכונה, זו שבמעש, אסורה
עליהם, והם מפצים עצמם על- ידי נקמה מדומיינת. ... מוסר העבדים מלכתחילה אומר 'לאו' לכל
'מה שבחוץ', לכל 'אחר', לכל 'זולת': ו'לאו' זה הוא המעש היוצר שלו. הפיכה זו של המבט הקובע
ערכים – הכרה בפנייתו חוצה במקום חזרה אל המביט עצמו – הנה זה עניינו המובהק של רגש
הרסנטימנט. על מנת להיווצר, זקוק מוסר העבדים תמיד ובראש וראשונה לעולם חיצוני ונגדי ...
כל פעולה היא אצלו מיסודה פעולת תגובה ...".

      המונח גניאולוגיה מתייחס למחקר היסטורי החוקר ומתווה אילן יוחסין והתפתחות עץ הדורות. מתוך מחקר זה ניתן לגזור ידיעות, לא תמיד שלמות, באשר לאדם או קבוצת אנשים, שכן האילן מייצג השתלשלות אירועים וההקשר ביניהם. במילים אחרות ניתן להסיק מסקנות על התהוות הפרט/פרטים ותכונותיהם. בהקשר להגדרה זו שיטת החקירה 'גניאולוגיה של המוסר' עושה שימוש בחקר ההיסטוריה, התפתחות של מנהגים, ערכים, מוסדות ובניית "אילן יוחסין" על מנת להסיק על דרך התהוותם ותכונותיהם. זה אינו תהליך של הנמקה או הצדקה אלא של חקירה.
תפקידה של חקירה זו הנה לתת כלים בידיו של ניטשה להיות מבקר המוסר המקובל בתקופתו, לאפשר לו לתהות על דרך התהוות המוסר (ומתוך ההבנה שמוסר מתהווה, הגזירה שמוסר הנו תופעה דינאמית ומשתנה ואינו אמת נצחית), הטעויות שנעשו בדרך, דברים שיכלו להיות ולא התממשו, או דברים שהיו ואינם עוד. החקירה משמשת כלי ניתוח של העובדות ההיסטוריות והעכשוויות (לתקופתו של ניטשה) ומאפשרת הבנה של המאבק וההכרעה בין עמדות מוסריות מנוגדות.

       שיטת הגניאולוגיה עוסקת בחקר ההתפתחות, התהוות. זה יכול להיות חקר תהליך היסטורי ו\או חקר תהליך פסיכולוגי (במובן של תהליך הנע על ציר הזמן) העוסק בניתוח נפש האדם, התפיסה וההתנהגות האנושית. חקר פסיכולוגי המסרטט התהוות תפיסה אנושית.
הקטע המצוטט עניינו בתיאור תהליך פסיכולוגי וההתהוות שלו. התיאור נעשה בעזרת הכלים שמספקת החקירה הגניאולוגית, כלומר, תיאור מערכת ערכים, תפיסות, מעקב אחר ההתפתחות שלהן ההשתנות, ניתוח וביקורת. כבר בשורה הראשונה של הקטע מובא האופי התהליכי של המידע העתיד לבוא "מרד העבדים בשדה המוסר פותח בכך..." מכאן והלאה, ע"י שימוש בחקירה הגניאולוגית (בפן הפסיכולוגי שלה), ניטשה מתאר תהליך פסיכולוגי התפתחותי שהמניע המרכזי שבו הנו רגש התרעומת, הוא מתאר את הרגש, עוקב אחריו, מנתח ומראה כיצד הוא הכוח המניע למרד העבדים במישור המוסרי. בעזרת החקירה הגניאולוגית נבנה אילן יוחסין פסיכולוגי שבראשיתו רגש התרעומת, שבהגדרתו הנו מופנה כלפי חוץ, בהיותו הכוח המניע בסיפור העבדים יוצר את תגובת הנגד למוסר האדונים והתפתחות מוסר העבדים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה